#100 ― Mluvnice ať je služkou řeči
2. blok
Mateřština není mluvnické učivo, cvičení ani testy. Mateřštině naučila žáka maminka. Učitel češtiny chce každého z žáků naučit víc: účinně a společensky přijatelně se vyjadřovat, citlivě rozumět tomu, co mu říká nebo píše druhý, vážit si své mateřštiny i svého spisovného dorozumívání. V omezeném čase výuky? Každého z žáků? V opravdové řeči skoro všechny mluvnické jevy posluhují k vyjadřování a porozumění. Ale čeština jako předmět tradičně bloudí v svévolné divočině jazykovědných pojmů a úkonů. Co tedy znamenají pro naši přirozenou řeč koncovky tvarů, proč si číst ve slovníku, jak se vystihnout svou myšlenku a nezbláznit se z větných rozborů, jak léčit "slohové útvary"? To a podobné divoké kousky budeme ověřovat a pro svou výuku krotit během 120 minut dílny.
Lektoři
Ondřej Hausenblas
Kapacita
15–20 míst
Specifikace cílové skupiny
Učitelé češtiny na 1. i 2.stupni
Vzdělávací cíl
Propojit pro svou výuku jazyk-sloh-literaturu a skutečnou řeč
Požadavky na účastníka
Vlastní ukázka jednoho výborného nebo chabého žákovského výkonu v jazykové výchově v ČJL