SETKÁNÍ K PROŽITKOVÉMU ČTENÍ
termín konání: 3.4.-5.4. 2025
místo konání: Parkhotel Průhonice
ANOTACE
Na setkání budeme pracovat s novým návrhem RVP pro čtenářskou a pisatelskou gramotnost. Zaměříme se na linii Účinek formy a uspořádání textu a sami si ji vyzkoušíme jako čtenáři. Zažijeme paralelní dílny, ve kterých budeme mít možnost sledovat, jak paní učitelky rozvíjely dovednosti v této linii u žáků na I. a II. stupni. Naplánujeme cyklus lekcí pro naše žáky. Na setkání shromáždíme a prozkoumáme argumenty, proč je ve školách nezbytné systematicky rozvíjet čtení a čtenářství.
PŘIVEZTE SI S SEBOU
Dětskou knihu, která umožňuje rozvíjet dovednosti žáků v linii Účinek formy a uspořádání textu. Knihu vybírejte podle ročníku, se kterým letos pracujete nebo podle ročníku, ve kterém učí učitelé, které jako PK podporujete. Pro výběr knihy můžete využít popis deskriptoru podle věku žáků.
1. - 3. ročník:
Rozliší beletrii (pohádku, básničku, povídku) od textu věcně informativního. Posuzuje, jak na něj působí některé stavební prvky (např. nadpis, který autor vymyslil, to, že autor píše veršovaně, jakým obrázkem je text doplněný a k čemu obrázek slouží atp.)
4. - 6. ročník:
Posuzuje, jak autor působí na čtenáře výběrem typu textu, (např. báseň, oficiální dopis, naučný text, běžná internetová komunikace atp.) a použitím některých stavebních prvků (např. členění do odstavců nebo kapitol, zvýraznění některých pasáží, verš, rým, sloka, použití odborných nebo básnických výrazů, obrázek nebo schéma).
7. - 9. ročník:
Posuzuje, jak uspořádání textu (např. druh, žánr, kompozice, použitý slovník, grafické prvky) i jeho jednotlivé části (např. odstavec, sloka, název, ilustrace) přispívají k pochopení jeho významu a jak ovlivňují čtenářovy emoce nebo názory. U schématu nebo jiného vizuálního prostředku vyhodnocuje, jak může ovlivňovat u adresátů porozumění, jak může cíleně působit na jejich emoce nebo názory, jak zdůrazňuje, nebo potlačuje některé informace atp).